De uitdaging
De energietransitie komt eraan en brengt groene mobiliteit met zich mee. Dit zorgt ervoor dat elektrische voertuigen niet tot stilstand komen tijdens het opladen. Laadstations moeten ze zo snel mogelijk kunnen opladen. Echter, snel opladen van e-voertuigen veroorzaakt hoge piek-energiebelastingen als gevolg van de gewenste hoge laadsnelheid. Netaansluitingen ontworpen voor dit soort piekladingen moeten bijzonder krachtig zijn, wat kosten met zich meebrengt. Piek-energielasten kunnen worden “opgevangen” door een krachtige batterij opslagsysteem. Dit betekent dat de piekbelasting wordt opgevangen door de batterij te ontladen in plaats van van het net te worden getrokken. Daartoe bespaart het opslagsysteem de beheerder van het laadstation veel kosten. Het batterijopslagsysteem kan dan worden opgeladen het belasten van het net, bijvoorbeeld ’s nachts, wanneer de brandstofpomp minder wordt gebruikt.
Om elektrische voertuigen in stedelijke gebieden op te laden moet de laadinfrastructuur een compact ontwerp hebben zodat het kan worden geïnstalleerd in parkeergarages of parkeerplaatsen. Tevens kunnen deze laadsystemen ook worden toegepast op plaatsen waar de netinfrastructuur niet in staat is om een voldoende hoge output te leveren, zoals in dunbevolkt gebieden.
Vereisten voor een batterij oplossing:
De oplossing
Het laadstation in Oldenburg-Haarentor uitrusten met een batterijopslagsysteem, be.storaged GmbH koos voor de Tesvolt TS HV 70 Buitensysteem. Het opslagsysteem neemt een vloeroppervlak in beslag van slechts 2 m² en biedt een energie-inhoud van 67 kWh met een uitgangsvermogen van 60 kW, wat het systeem optimaal maakt keuze voor het aanvullen van laadpalen in openbare ruimtes of ver weg van de netinfrastructuur.
De voordelen:
Project is powered by, partner of Watts In Store